Ogłoszenie o sprzedaży mieszkania

Jak przygotować ogłoszenie o sprzedaży mieszkania – krok 8

Jeżeli planujesz samodzielnie sprzedać mieszkanie, zapraszam do cyklu porad – „Sprzedaż mieszkania w 15 krokach”. Ten wpis opisuje krok 8, czyli jak przygotować ogłoszenie o sprzedaży mieszkania, gdzie się ogłaszać, ile kosztuje publikacja ogłoszenia i jaki szybko zadzwoni pierwszy telefon.

Sprzedam mieszkanie – opis nieruchomości

Jeżeli śledzisz regularnie moje wpisy na temat sprzedaży mieszkania, wiesz już,  dlaczego zdjęcia (link do art.) są ważne oraz dlaczego do ogłoszenia warto dodać również  plan mieszkania, wizualizacje i spacer 3D. Zakładam, że wszystkie te elementy już masz. Teraz przyszedł czas na przygotowanie opisu nieruchomości oraz okolicy, w której mieszkanie się znajduje.  

Ja zwykle dzielę opis na 4 części.

Tu znajdziesz informację na temat przygotowania mieszkania oraz o tym jak zrobić dobre zdjęcia wnętrza. Oprócz tego, że musisz zadbać o estetykę ogłoszenia, przygotuj również część praktyczną. Czyli między innymi plan mieszkania.

Lokalizacja nieruchomości

W tej części warto zwrócić uwagę na dokładne opisanie tego, gdzie znajduje się mieszkanie oraz co znajduje się w pobliżu. W zależności od tego, czy ofertę kierujesz do inwestorów czy rodzin z dziećmi umieść w ogłoszeniu informacje, które będą istotne dla danej grupy odbiorców.

Załóżmy, że ogłoszenie kierujesz do młodych, bezdzietnych singli / par. Takie osoby zazwyczaj chcą mieszkać blisko centrum lub w miejscu z dobrą komunikacją do centrum; blisko kin, barów, pubów, siłowni, miejsc do uprawiania sportu itp. Rodziny z małymi dziećmi zwracają uwagę na to, czy w okolicy są parki, place zabaw, żłobki, przedszkola i szkoły. Inwestorzy zaś zwrócą uwagę na to, czy łatwo będzie wynająć mieszkanie czyli np. czy okolica jest popularna wśród turystów lub studentów. Ewentualnie czy mieszkanie jest zlokalizowane w pobliżu biurowców, w których pracują potencjalni wynajmujący.

Nie opisuj wszystkich zalet okolicy. Zastanów się, co jest ważne dla potencjalnego nabywcy i skup się przede wszystkim na tych informacjach. Jeżeli miałeś wątpliwości czy poprzedni krok – zdefiniowanie kim jest klient, jest potrzebny, mam nadzieję, że teraz już jesteś przekonany.

Jeżeli Twoje mieszkanie może być atrakcyjne dla kilku grup, przygotuj kilka opisów.

Opis budynku

W ogłoszeniu o sprzedaży mieszkania warto umieścić również informacje na temat budynku. Informacje podstawowe takie jak, ile jest pięter w budynku, ile jest klatek schodowych czy jaki rodzaj budownictwa (kamienica, wielka płyta, nowe budownictwo) to absolutne minimum. Dodatkowo opisz udogodnienia takie jak winda, monitoring lub całodobowa ochrona. Dla Ciebie te informacje mogą być oczywiste – dla kupujący jedno słowo może być tym kluczowym i to właśnie dzięki niemu możesz przykuć uwagę klienta.

Jeżeli budynek lub klatka schodowa były remontowane, malowane lub ocieplane – napisz tym. Będzie to sygnał dla kupującego, że wspólnota / spółdzielnia dbają o budynek.

Opis mieszkania do sprzedaży

Po raz kolejny, zastanów się kto jest Twoim potencjalnym klientem i co dla tej osoby może być ważne. Stan techniczny mieszkania widać częściowo na zdjęciach. Ale nie wszystko. Rodzaj ogrzewania, typ instalacji, data ostatniego remontu itp. Liczba pokoi, metraż, wyposażenie, które jest w cenie mieszkania – te informacje są bardzo ważne w ogłoszeniu. Są klienci, dla których brak gazu w mieszkaniu jest kluczowym czynnikiem. Dlaczego tak jest? To po prostu indywidualne preferencje.  

Napisz kilka słów na temat wyposażenia i udogodnień. Klimatyzacja, ogrzewanie miejskie, zmywarka, piwnica, nowe okna. Są osoby, dla których kluczowym jest, na którą stronę wychodzą okna. Jedne lubią słońce, inni wolą cień. Okna sypialni wychodzące na północ będą zaletą, dla osób, które lubią chłód.

Pamiętaj też o formie własności i ewentualnych roszczeniach w księdze wieczystej. Staraj się stosować język korzyści, ale nie zatajaj faktów. Jeżeli sprzedajesz mieszkanie na 4-tym piętrze w bloku bez windy i balkonu – napisz to w ogłoszeniu. Oczywiście, nie zaczynaj od „sprzedam mieszkanie – 4-te piętro bez widny i balkonu”, ale na przykład napisz o tym, wypisując podstawowe informacje – piętro 4, blok bez windy. 

Dodatkowe informacje – sprzedaż mieszkania

Jak mawiają Anglicy „last but not least”. W ostatniej części ogłoszenia zamieść informacje „administracyjne” takie jak:

  • od kiedy mieszkanie jest dostępne
  • cena ofertowa
  • jaka jest wysokość czynszu
  • jeżeli chcesz definitywnie sprzedawać samodzielnie i nie bierzesz pod uwagę współpracy z agencjami – napisz „Pośrednikom bardzo dziękuję, mieszkanie sprzedaję samodzielnie”.

Zdradzę Ci jeden sekret – nigdy nie pisz „cena do negocjacji”. To sygnał dla kupującego, że cena jest zawyżona a Ty masz tego świadomość.

Opis gotowy. Do tego wystarczy dołączyć przygotowane wcześniej zdjęcia, plan, ewentualnie wizualizacje i spacer 3D. I ogłoszenie o sprzedaży mieszkania jest gotowe do publikacji.

Gdzie zamieścić ogłoszenie o sprzedaży mieszkania?

Najbardziej popularnym miejscem, w którym są publikowane oferty sprzedaży nieruchomości są dedykowane temu portale ogłoszeniowe. Miejsca najbardziej popularne wśród ogłaszających to portale bezpłatne, takie jak na przykład gumtree.pl czy adresowo.pl. Ale czy to oznacza, że tam również są osoby poszukujące mieszkań? Niekoniecznie. Po pierwsze dlatego, że portale bezpłatne to mówiąc potocznie „ogromne śmietniki”. Liczba ogłoszeń na gumtree.pl jest ogromna, co wcale nie oznacza, że jest tam wiele nieruchomości. Ze względu na to, że zamieszczenie ogłoszenia jest darmowe, na tym portalu jest mnóstwo duplikatów czyli powtórzeń tej samej nieruchomości. Wyszukiwanie nie jest zbyt intuicyjne, nie ma możliwości wyszukiwania po mapie itp. I dlatego pomimo, że na tym portalu jest największa liczba ogłoszeń, kupujący do poszukiwań wybierają inne miejsca.

Kolejnym popularnym portalem dla tzw. ogłoszeń bezpośrednich, czyli ogłoszeń nieruchomości oferowanych przez właścicieli, jest adresowo. Z pozoru również bezpłatny portal. Jednak jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach. Jeżeli zamieścisz bezpłatne ogłoszenie, poszukujący aby zobaczyć Twoje dane kontaktowe będzie musiał wykupić dostęp. Myślisz, że kupujący będą chcieli zapłacić za Twój numer telefonu? Raczej nie. I w praktyce adresowo jest wykorzystywane do poszukiwań zdecydowanie częściej przez biura nieruchomości niż klientów indywidualnych.

Gdzie zatem zamieścić ogłoszenie a sprzedaży mieszkania?

Wg analiz firmy Unirepo do poszukiwań nieruchomości klienci indywidualni najczęściej wybierają portale takie jak:

Na tych portalach można zamieszczać jedynie płatne ogłoszenia, które są publikowane najczęściej przez miesiąc. Koszt publikacji ogłoszenia zależy od portalu (od kilkunastu, do prawie 100zł za podstawowe ogłoszenie). Najdroższy jest otodom. Nie bez powodu. Wg Unirepo to najpopularniejszy portal nieruchomościowi. 

Jak widzisz, samodzielna sprzedaż mieszkania też wiąże się z kosztami. Fotograf, spacer 3D, wizualizacje, plan czy ogłoszenia. To kosztuje. Kiedy decydujesz się na współpracę z agencją nieruchomości, nie musisz inwestować ani złotówki. Płacisz za efekt. W przypadku samodzielnej sprzedaży – to Ty ponosisz koszty.

Oprócz standardowych ogłoszeń na portalach nieruchomościowych, warto poszperać np. po facebook.com i sprawdzić czy są grupy, na których można zamieścić ogłoszenie o sprzedaży mieszkania w Twoim mieście. Grupy FB są najczęściej tworzone dla wymiany informacji i sprzedaży i kupnie nieruchomości w większych miastach. Warszawa, Kraków, Wrocław czy Poznań mają po kilka lub nawet kilkanaście takich grup.

Inaczej wygląda sprzedaż w mniejszych miastach. Tu nadal najbardziej popularne są lokalne portale ogłoszeniowe lub papierowe, najczęściej roznoszone po domach, bezpłatne gazety reklamowe.

My, pośrednicy mamy jeszcze wiele innych pomysłów na szukanie klientów. Ja osobiście staram się unikać zamieszczania ogłoszeń w wielu, ogólnie dostępnych miejscach. Jeżeli ogłoszenie jest „wszędzie”, zdjęcia szybko się opatrzą i zainteresowanie mieszkaniem zamiast wzrosnąć – osłabnie.  Jeżeli zatem zastanawiasz się, za co biura nieruchomości pobierają prowizję – już odpowiadam. Dobry agent wie jak szybko i skutecznie sprzedać mieszkanie. Wie gdzie, komu i jak oferować nieruchomość.

Zapraszam do kontaktu. Opowiem Ci jak pracuję i wspólnie zdecydujemy, czy chcemy ze sobą współpracować.

Zapraszam do kontaktu.

paselahome kontakt

pozdrawiam,

Jacek Pasela

Sprawdź też nasze inne posty:

kredyt hipoteczny

3 powody, dla których warto teraz pomyśleć o zaciągnięciu kredytu hipotecznego?

inflacja

Co to jest inflacja – 3 główne powody rosnących cen w Polsce

rata kredytu

Dlaczego rata kredytu hipotecznego rosnie

wakacje kredytowe

Na czym polegają wakacje kredytowe